Inr در آزمایش چیست؟
نوشته شده توسط : sanaz

Inr مخفف عبارت International Normalized Ratio است و در آزمایشات خون استفاده می‌شود. این آزمایش برای اندازه‌گیری زمان لختگی خون استفاده می‌شود و نرخ لختگی خون فرد را نشان می‌دهد. عموماً Inr برای نظارت و تنظیم داروهای ضد لخته استفاده می‌شود، به خصوص در مواردی که بیماران در حال مصرف داروهای ضد لخته مانند وارفارین هستند. این آزمایش معمولاً برای ارزیابی و کنترل خونریزی‌ها و لخت‌زدایی در بیماران با مشکلات قلبی و عروقی نیز استفاده می‌شود.Inr در آزمایش چیست

میزان Inr نشان دهنده سرعت خونرسانی و لختگی خون است. این آزمایش برای نظارت و تنظیم داروهای ضد لخته مانند وارفارین استفاده می‌شود. وارفارین یک داروی ضد لخته است که استفاده می‌شود تا خون را از لخته شدن زیاد جلوگیری کند و خطر ایجاد لخته در عروق را کاهش دهد.

پاسخ Inr بر اساس داده‌های آزمایش خون بدست می‌آید. معمولاً برای محاسبه Inr از دو عامل استفاده می‌شود:

1. زمان Protrombin (PT): این آزمایش زمانی است که خون به مدت لازم برای تشکیل لخته در معرض ماده انعقادی است.

2. ضریب حساب‌شده: این ضریب برای استانداردسازی مقادیر PT استفاده می‌شود و تأثیر متغیرهای داخلی و خارجی مثل محتوای خونریزی و لخته سازی در نتیجه آزمایش را تعدیل می‌کند.

نتیجه Inr برای افراد سالم عمدتاً بین 0.8 و 1.2 است. با افزایش میزان Inr، زمان لختگی خون افزایش می‌یابد و نمایانگر خون رقیق‌تر و کمتر لخت‌زا است. برای بیمارانی که در مصرف وارفارین هستند، معمولاً هدف کنترل Inr طبق راهنماهای مشخص برای شرایط مربوطه قرار می‌گیرد. پایش منظم Inr در این بیماران بسیار مهم است تا میزان لختگی خون به‌طور مناسب کنترل شود و خطر عوارض جانبی مرتبط با لخت‌زدایی یا خونریزی زیاد کاهش یابد.

https://en.wikipedia.org/wiki/INR_self-monitoring#:~:text=International%20normalized%20ratio%20(INR)%20which,damage%20and%20Vitamin%20K%20levels.





:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: